![]() |
Alena
Adámková: AUM - posvätná slabika |
V tomto príspevku a v nasledujúcich dvoch pokračovaniach nám Alena Adámková vysvetlí pôvod, filozofický základ a význam najznámejšej védskej mantry AUM-"Óm" |
Je všeobecne známe,
že všetky posvätné hinduistické spisy, alebo traktáty sa začínajú vyslovením
slabiky "AUM" (číta sa "Óm", preto sa zväčša aj píše
"Óm"). "AUM" sa nachádza taktiež uprostred textov, buď ako
súčasť mantry 1/, alebo nezávisle ako začiatok, alebo koniec výroku. Avšak budeme sa hlboko mýliť, ak sa domnievame, že slabika AUM má len pobočnú, výpomocnú funkciu, povedľa samotných výrokov posvätných textov. Nazrime hlbšie do starovekej filozofie Védanty, čo nám prezradí o tejto slabike. Podľa indickej tradície AUM predstavuje prvú vibráciu v podobe zvuku, ktorý zaznel na začiatku stvorenia sveta. Táto prvotná vibrácia zahájila proces rozvíjania prejaveného vesmíru. Slabika AUM vo svojej celistvosti a najvnútornejšej podstate zodpovedá transcendentálnemu Brahmanovi (Kozmickému Absolútnu). Upanišády, posvätné indické spisy, prisudzujú slabike AUM obrovský význam. Ako na úrovni makro- a mikrokozmu neustále prebieha proces rozvíjania a zvínania foriem fenomenálneho sveta, podobne aj AUM v sebe dialekticky zlučuje zostupnú a vzostupnú funkciu. Najprv preskúmame miesto posvätnej slabiky v systéme spisov, nazývaných "Shruti" 2/. V upanišádach nachádzame: "AUM je Brahman" /Tait. Up.
1.8.1/ Podobne, ako jediná Podstata
/Absolútno/ predstavujesubstrát pre rôznorodosť prejavených foriem vesmíru, tak je
AUM základ pre všetky obmeny reči. A všetky iluzórne modifikácie Podstaty sa
označujú obmenami slabiky AUM a neexistujú oddelene od svojich mien. Vo Védickom texte
je povedané, že každámodifikácia je len meno, ktoré má reč svojím základom
/Chan. Up. 6.1.4/. Celý tento stvorený svet je spojený dovedna niťou rečí a mien.
Fenomenálny svet je absolútne závislý na menách a mená sú obmeny slabiky AUM.
"Ako sú listy pokryté žilkami, tak sú všetky slová preniknuté slabikou
AUM". /Chan. Up. 2.23.3/ Trojitá štruktúra slabiky je
očividná. Osobitné komponenty slabiky - A, U, M predstavujú sebou nielen písmená,
ale v prvom rade zvuk s určitou vibračnou frekvenciou 4/. 1. Hrubá alebo fyzická rovina Prvé tri roviny v makrokozmickom
rozsahu predstavujú: Tieto tri roviny tvoria celý
fenomenálny vesmír - brahma. Zriaďuje ho zvrchovaný Boh Parameshvara, prenikajúc svet
samým sebou zvnútra, ako jeho duša (Paramatma). "Jeho , skrytého v srdciach všetkých bytostí, ľudia nepoznajú ako Podstatu (Atmana) všetkého. Ale postihujú Ho prostredníctvom upriamenej a jemnej mysle mudrci, ktorí vidia tenké javy" (Kat.Up.,1.3.12).
Vysvetlivky: 1/ mantra - je kombinácia zvukov, slov a fráz, pričom pomocou ich správneho vyslovovania sa dosahuje rytmický efekt, ktorý napomáha uskutočneniu určitých cieľov (napr. privolanie ochranných síl, v duchovnej praxi, atď.) Filozofia Tantry vysvetľuje pojem mantry: "man" - v sanskrite znamená myslieť, meditovať, "trana" - oslobodenie. Z toho vyplýva, že mantra je energia (sila Šakti) , ktorá oslobodzuje prostredníctvom meditácie. Celé učenie o mantrách je založené na imanentnej sile, prítomnej v slovách, ktorou je zvuk. Rôzne zvuky obsahujú rôzne kvalitatívne druhy energie alebo božstiev. Tak je mantra sila Šakti vo forme zvuku. Správne opakovanie mantry privádza k spojeniu s určitou rovinou vesmírnej reality, ktorej kvintesenciou daná mantra vystupuje. 2/ Shruti - dosl. "počuté", súbor posvätných indických spisov (Védy, Upanišády, Brahmany), ktoré boli podľa tradície priamo vnuknuté Bohom vysokým Adeptom - mudrcom. Títo Adepti dosiahli Poznanie v minulých inkarnáciách, v uplynulých vesmírnych planetárnych cykloch a preto im bolo zverené odovzdať ľudstvu tieto spisy - Slovo, vyrieknuté Bohom o Pravde Vesmíru. 3/ Brahmačárya - obdobie živoata, kedy sa človek venuje duchovnému vzdelávaniu a dosržuje pri tom celibát. 4/ volajú sa "matra", dosl. určitá kvalitatívna jednotka, vyjadrujúca celistvosť čohosi, miera, a taktiež čas, potrebný na vyslovenie krátkej samohlásky. 5/ Tri stavy, v ktorých sa prejavuje vedomie - stav bdenia, stav spánku alebo snívania a stav hlbokého sna. Tieto psychické stavy plne vyčerpávajú pole skúseností a vzťahu človek - svet. 6/ OM BHÚR BHUVAH SUVAH "Óm - meditujeme na žiarivosť zvrchovanej Božskej Podstaty, žriedlo troch fenomenálnych rovín - hrubého sveta - fyzického /bhúh/, tenkého - psychického /bhuvah/, potenciálneho - príčinného /svah/. Nech táto Svätá Bytosť osvieti naše vedomie, aby sme mohli poznať Najvyššiu Pravdu!"
(pokračovanie nabudúce) |